7 persoonlijkheidskenmerken om organisaties te omschrijven

7 persoonlijkheidskenmerken om organisaties te omschrijven

Onderzoek van GITP en de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft aangetoond dat de aantrekkingskracht van organisaties sterk afhankelijk is van de fit tussen organisatie en medewerker.

Niet alleen personen hebben een persoonlijkheid met daarbij behorende kwaliteiten en eigenschappen, ook organisaties zijn te omschrijven op basis van persoonlijkheidskenmerken. En uw persoonlijkheid bepaalt de voorkeur voor een organisatie.

De fit tussen medewerker en organisatie

De fit tussen de persoonlijkheidseigenschappen van een medewerker en de persoonlijkheidskenmerken van een organisatie voorspellen de werktevredenheid en binding van medewerkers. Een goede fit op deze persoonlijkheidseigenschappen leidt tot een hogere tevredenheid bij medewerkers. En daardoor ook tot een hogere betrokkenheid.

Werktevredenheid en betrokkenheid bepalen op hun beurt de kwaliteit van de individuele werkprestaties. Het is dus erg belangrijk om zowel de identiteit van je organisatie als die van je medewerkers goed te onderzoeken.

De persoonlijkheid van een organisatie

Zodra u binnen loopt bij een onbekende organisatie, heeft u meteen een gevoel bij het bedrijf. Deels is dit onbewust, maar het maakt toch dat u wel of juist geen zaken met de desbetreffende organisatie wilt doen. Het zal u dan ook niet verbazen dat elke organisatie valt te typeren in persoonlijkheidstermen. Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dit (o.a. Anderson, Haar, & Gibb, 2010; Slaughter et al, 2004).

De organisatie persoonlijkheid is het best te omschrijven als ‘de indruk of het beeld dat mensen hebben ten aanzien van organisaties’. Dit beeld van organisaties wordt gevormd door direct contact met de organisaties en medewerkers, maar ook door aanwezigheid in de media en door marketing inspanningen.

Er zijn 7 persoonlijkheidskenmerken om organisaties te omschrijven:

1.Vriendelijkheid

Vriendelijke organisaties kenmerken zich door een hoge mate van betrokkenheid in de samenleving. Zij vinden hun positie in de maatschappij belangrijker dan het behalen van doelen en resultaten. Voorbeelden van ‘vriendelijke’ organisaties zijn zorginstellingen en scholen.

2.Onverschrokkenheid

Onverschrokken organisaties zijn bedrijven die graag uitdagingen aangaan en een competitie-element niet schuwen. Zij houden van creatieve vrijheid en zijn minder gericht op deadlines. Voorbeelden van ‘onverschrokken’ sectoren zijn marketing, sales en management.

3.Ondernemingszin

Ondernemende organisaties zijn flexibel en wendbaar. Deze bedrijven zijn goed in improviseren en zijn servicegericht. Voorbeelden van ‘ondernemende’ organisaties vindt u in retail, horeca en consultancy.

4.Kwaliteitsgerichtheid

Kwaliteitsgerichte organisaties kenmerken zich door hun hoge mate van nauwkeurigheid. Zij hechten veel waarde aan duidelijke afspraken en structuur. Betrouwbaarheid is voor hen heel belangrijk. Voorbeelden van ‘kwaliteitsgerichte’ organisaties zijn banken en accountantskantoren.

5.Elegantie

Elegante organisaties zijn organisaties die zich goed kunnen verplaatsen in de klant. Ze zijn sensitief, alert en creatief. Voorbeelden van ‘elegante’ organisaties zijn architectenbureaus, designers en productontwikkelaars.

6.Originaliteit

Originele organisaties willen verrassend uit de hoek komen. Ze zijn nieuwsgierig, open-minded en niet bang om te experimenteren. Voorbeelden van ‘originele’ sectoren zijn consultancy, ICT-startups en journalistiek.

7.Stabiliteit

Stabiele organisaties kunnen goed omgaan met stress en risico’s. Zij laten zich niet snel van de wijs brengen. Voorbeelden van ‘stabiele’ sectoren zijn defensie, zorg en luchtvaart.

De perfecte match

Om erachter te komen of medewerkers goed bij de organisatie passen, is het zaak om inzicht te krijgen in de huidige en gewenste organisatie identiteit en deze vervolgens af te zetten tegen de persoonlijkheidskenmerken van jouw medewerkers. Om de organisatie identiteit goed in kaart te kunnen brengen heeft GITP de Company Profiler ontwikkeld. Aan de hand van een aantal korte vragen maken wij een profiel op van de huidige en gewenste organisatie identiteit. Het startpunt voor teamontwikkeling, organisatieveranderingen, fusietrajecten en reorganisaties.

Vervolgens kunt u aan de hand van assessments, de competenties en kwaliteiten van uw medewerkers in kaart brengen.

Doe de Company Profiler test

Dit vind je ook interessant

Vergroot de effectiviteit van een ontwikkeltraject met inzicht

Aan de slag met competentieontwikkeling

Wat is de identiteit van uw organisatie?

Bekijk alle artikelen
Company Profiler

Ontdek wat voor identiteit uw organisatie heeft!

Start de test direct!