Wat is de identiteit van uw organisatie?

Wat is de identiteit van uw organisatie?

Kunt u uw organisatie identiteit omschrijven? De identiteit van uw organisatie is bepalend voor hoe u zaken doet en hoe u met klanten omgaat, maar ook bepalend voor het vinden en ontwikkelen van de juiste medewerkers.

Het begint met het in kaart brengen van de huidige en gewenste identiteit. Als u weet wie u bent en waar u naartoe wilt groeien als organisatie, kunt ook de competenties herleiden die nodig zijn om daar te komen. Belangrijk als u mensen wilt werven en opleiden.

Bij GITP onderscheiden we acht verschillende organisatie profielen, die allemaal een combinatie vormen van verschillende persoonlijkheidskenmerken. Hieronder leest u welke dat zijn.

1. ‘Entrepreneurial company’

Een ‘Entrepreneurial company’ wordt gezien als ondernemend en snel. De organisatie is goed zichtbaar in de markt, is innovatief en loopt voor op concurrenten. De organisatie is goed in staat om in te spelen op veranderingen en is crisisbestendig.

Mensen die met deze organisatie een goede fit hebben, zijn doorgaans ondernemend en nemen makkelijk het initiatief. Ze zijn veerkrachtig en flexibel. Met andere woorden: ze zijn extravert en stabiel van aard.

2. ‘Innovative company’

Een ‘Innovative company’ wordt getypeerd als vernieuwend en innovatief. Afspraken worden nagekomen en deadlines gehaald. Respondenten zien deze organisatie als betrouwbaar, degelijk en toekomstgericht. Het imago van deze organisatie is vergelijkbaar met die van een betrouwbaar onderzoeksbureau.

Mensen die met deze organisatie een goede fit hebben, zijn doorgaans planmatig, betrouwbaar en gedreven. Daarnaast zijn ze creatief en innovatief en ze houden van pionieren.

3. ‘Caring company’

Een ‘Caring company’ wordt door respondenten gezien als zorgzaam. Samenwerking en synergie staan voorop en onderlinge betrokkenheid wordt uitgestraald. Ook wordt de organisatie gezien als een stabiele factor in de maatschappij.

Mensen die met deze organisatie een goede fit hebben, zijn doorgaans eerlijk, ondersteunend en betrokken. Arrogantie en autoritair of dominant gedrag zal hen vreemd zijn.

4. ‘Consulting company’

Een ‘Consulting company’ wordt gezien als een marktgericht en prestigieus bedrijf met stijl. Deze organisatie is ondernemend, naar buiten gericht en hier is netwerken belangrijk. Deze organisatie vertaalt bijvoorbeeld onderzoek naar de praktijk en is in staat klanten of andere partijen te adviseren.

Mensen die met deze organisatie een goede fit hebben, zijn doorgaans eerlijk, ondersteunend en betrokken. Ze zijn daarnaast creatief, elegant en houden van uitdagingen. Ze zijn wars van arrogant of dominant gedrag.

5. ‘Creative company’

Een ‘Creative company’ wordt gezien als vernieuwend en ondernemend. Het adagium ‘never a dull moment’ is op deze organisatie van toepassing. Er is reuring en het bruist van de energie. Het imago van deze organisatie is vergelijkbaar met die van een snel en innovatief reclamebureau.

Mensen die met deze organisatie een goede fit hebben, zijn doorgaans ondernemend en nemen makkelijk het initiatief. Ze zijn daarnaast creatief, flexibel en houden van uitdagingen.

6. ‘Competent company’

Een ‘Competent company’ wordt gezien als koersvast, beheersmatig en behoudend. ‘Afspraak is afspraak‘ is het credo. Continuïteit en degelijkheid zijn voor deze organisaties belangrijk. Het imago van deze organisaties is die van een uitvoerend bedrijf, waar het behalen van lange termijn resultaten centraal staat.

Mensen die met deze organisatie een goede fit hebben, zijn doorgaans planmatig, betrouwbaar en gedreven. Daarnaast zijn ze evenwichtig van aard, creatief en innovatief en ze houden van pionieren.

7. ‘Networking company’

Een ‘Networking company’ heeft een duidelijke externe oriëntatie. ‘Buiten gebeurt het’ is hier het credo. Deze organisatie wordt gezien als vernieuwend en flexibel. Het imago dat deze organisatie uitstraalt, is gebaseerd op de vernieuwende uitingen in zowel offline als online communicatie.

Mensen die met deze organisatie een goede fit hebben, zijn doorgaans ondernemend en nemen makkelijk het initiatief. Daarnaast zijn ze gedreven, innovatief en flexibel.

8. ‘Classical company’

Een ‘Classical company’ wordt gezien als degelijk en gericht op het garanderen van kwaliteit. Innovatie en marketing komen hier niet op de eerste plaats. Het naleven van lange termijn doelstellingen en het nakomen van afspraken zijn hier het belangrijkst.

Mensen die met deze organisatie een goede fit hebben, zijn doorgaans planmatig, betrouwbaar en gedreven. Ze zijn evenwichtig, gedegen en handelen weloverwogen.

Benieuwd welke type company uw organisatie het beste omschrijft, maak dan de test:

 

Doe de Company Profiler test

Dit vind je ook interessant

7 persoonlijkheidskenmerken om organisaties te omschrijven

Vergroot de effectiviteit van een ontwikkeltraject met inzicht

Aan de slag met competentieontwikkeling

Bekijk alle artikelen
Company Profiler

Ontdek wat voor identiteit uw organisatie heeft!

Start de test direct!